En gang var dette Bøverbru stasjon - stasjon nr. 2 på Skreiabanen fra Reinsvoll til Skreia. Denne 22 kilometer lange sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen nedlagt. Mesteparten av strekningen, dvs. fra Bøverbru til Skreia, er i dag en fin, gruslagt turvei. Den starter litt forbi stasjonsbygningen, i retning Lena.
TweetVi er langt nord i Hurdal, rundt 290 meter over havet. Vi ser ser nedover mot bygda, og får lett øye på bakkene i Hurdal skisenter, som bader i kveldssol. Dette krysset - Rognlivegskillet - ligger litt sør for Rognlia. Veien på fotografens venstre side går dit, og videre innover Totenåsen. På høyre side går veien til Høversjøen og Vesterås.
På sin ferd fra Høversjøen har Høverelva gjennom tidene vært en viktig del av livsgrunnlaget for folk i Hurdal. Det første sagbruket her ved fossen i Dalsberga ble bygd av Carsten Anker på 1790-tallet. Rognlisaga er et kulturminne som er en viktig del av Hurdals historie.
På vei oppover mot Høversjøen, er det fint å stanse her ved Rognlisaga. Saga ligger langs Høverelva, ved fossen i Dalsberga. Det første sagbruket her ble bygd av Carsten Anker på 1790-tallet. Et informasjonsskilt forteller den spennende historien om saga. Hudal historielag vedlikeholder dette kulturminnet, som er en viktig del av Hurdals historie.