Etter DNTs seniortur fra Burudvann over Vensåskollene og til Tobonn ble mange av deltagerne overrasket da de fikk tilbud om en smalsporet togtur som bonus. Ringeriksbanen gjennom Lommedalen har vært planlagt så lenge jeg kan huske tilbake, og det begynner å bli ganske mange år nå. Den er fortsatt bare på papiret. I mellomtiden har glødende jernbaneentusiaster anlagt sin egen Lommedalsbane. Bare 600 millimeter sporvidde og knappe kilometeren lang, men den går både i rute og på oppfordring. Her gir togfører klarsignal, og lokomotivfører er klar til å entre lokomotivet for ferden mot Smutterud.
TweetOgså i dag var været ustabilt, med regn og sol om hverandre. Ut på kvelden var det imidlertid oppholdsvær her ved foten av Eineåsen, og det ble en fin sykkeltur i dette området. På bildet ser vi turveien mellom Rykkinn og Gullhaug, som vinterstid prepareres for skiløperne. Til høyre på bildet ses så vidt noen av kuene som beiter her nå.
Da den nye E16 ble bygget, ble den gamle bygdeveien Økrigata avskåret. I 2011 satte Bærum kommune i stand en ny turvei som har erstattet Økrigata. Den går fra Økriveien, nedover jordene mot Skui, over åpningen av Skuitunnelen og ned til Isielva.
Det er søndag formiddag, og den hjemfartstrafikken på E16 har enda ikke startet. Bildet er tatt ved Vøyenenga, der det går bro over Sandvikselva. Det er faktisk to broer her, der den ene er forbeholdt de myke trafikantene, som benytter turveien langs Sandvikselva og Isielva. Her er vi faktisk på grensen mellom flere marker eller områder. Vi har Vestmarka vest for elven, og de østligste områdene kan vi se til venstre i bildet. Til høyre (vest for Lomma) ser vi mot Krokskogen, mens den vestligste delen av Bærumsmarka er rett bak fotografens rygg, mellom Sandvikselva og Lomma).