Med tre-fire varmegrader i lufta er det uten tvil klisterføre. Per Gauslaa fra Skiforeningens Marka-tjeneste bistår Anne-Lise Nordan (til venstre), Kirsten Danielsen og andre som kommer til Ringkollen med Skibussen.
TweetAnne-Lise Nordan (til venstre) og Kirsten Danielsen er to av 18 skiglade mennesker som har trosset fire plussgrader og varsel om regn, og tatt Skibussen til Ringkollen. Nå går turen til Skansebakken, via Vassendvika og Løvlia. Og regnet - det ble det ikke noe av.
Her ved Kolltjern går det spor både mot Øyangen og Storflåtan.
Dette er fundamentet til hjulhus nummer tolv i Kjerraten i Åsa. Kjerraten i Åsa er benevnelsen på et transportsystem for tømmer som var i drift fra 1809 til 1850. Ved hjelp av en rekke vanndrevne hjul ble tømmeret trukket med kjettinger fra Åsa ved Steinsfjorden og opp hit til Vassendvika ved Storflåtan. Herfra ble det fløtet videre ned Langlivassdraget til Sørkedalen og Lysaker. Vannhjulet her i Vassendvika var nesten åtte meter i diameter og ca. 1,7 meter bredt. Vannet som skulle få hjulet til å rotere, ble ledet inn gjennom en renne. Men på grunn av mangel på vann i bekkene, ble det aldri drift i dette hjulhuset. Derfor ble tømmeret trukket av hester - på en skinnebane - den siste etappen fra Damtjern og hit til Storflåtan.