Breidtjernet - Kobberbakkene - Øvervåja

Prepareres av:

Skjerva løypelag

Hadelandsåsene

Løypa går i flott terreng langs den gamle setervegen til bygda. Her har det i flere hundre år gått folk og hest. I området ligger den gamle Kobberbakksætra og Øvervåja, to av flere setre som ble drevet av gårdbrukere i Gran.

Utgangspunktet for løypa er krysset ved Breidtjernet. Her går løype 481 mellom Ullvildsdalen i nord og Langmyra, Morstadrenna og Koperud videre sørover (en del av Gjøvik-Oslo-traseen). Løype 640 går ned til Søndre Ålsbygda.

Løypa krysser brua og går et lite stykke langs tjernet, før den svinger østover. Den krysser Skardbrennvegen i Kobberbakkene, der løype 1572 går til høgre mot Fløyta og Skjerva.

Fra krysset går løypa på en vakker seterveg opp Lunnabakken til toppunktet ved Kobbermyrene, på 616 moh. Herfra har man et godt utgangspunkt for toppturer. Der oppe kan de som liker å lage løype selv vende sørover mot Vesle Helvete, Hammartjernet, Store Helvete og komme inn på traseen mellom Sauebingen og Skjerveknatten.

Et annet alternativ er å gå direkte mot Hammartjernsberget fra Vesle Helvete og utforske Skjerveknatten-massivet. En annen topptur i eget skispor er å gå nordvestover fra Kobbermyrene og opp langs driftsvegen til Kaperalen.

Vi fortsetter imidlertid langs preparerte spor på setervegen og slipper oss litt nedover i et skogparti, før vi kommer inn øverst på hogstfeltet i Kudalen. Der kan vi nyte en flott utsikt østover, før vi går inn i skogen på det siste stykket til Øvervåja.

Mot høgre fortsetter løype 1615 ned til Hovsvåja, vest i Våja. I motsatt retning kan vi følge løype 1614 nordover til Sjosætra.