Holmenkollmarsjen 2024

Start og mål: Holmenkollen Nasjonalanlegg
Lengde: 36 km
Totalt antall høydemeter: 950

Traseen som følges ut fra Holmenkollen er den samme som benyttes under World cup. Det er nesten 100 høydemeter fordelt på 1,5 km. Det kan være lurt å holde igjen i starten. Det er kunstsnø i Holmenkollen og man må ofte gå med litt mykere voks her for godt feste. Smør skiene for det som venter innover i Marka. En festesmøring som passer i Holmenkollen vil ta mye av gliden din i resten av traseen.

Der løypen vender mot Frognerseteren i World cup, går Holmenkollmarsjen videre nedover mot Ullevålseter. Her følger vi den gamle 5-milstraseen ned til Ullevålseter. Det er en leken og bred løype. På Ullevålseter har du gått nesten 7 km og du møter første drikkestasjon.

Fra Ullevålseter kommer et strekk hvor løypene er smalere og skiferdighetene blir satt på prøve. Her kan det være lurt å kjøre med litt sikkerhetsavstand ned til Østre Aurtjern. Rett etter Østre Aurtjern tar løypa av mot høyre og videre langs høyspentsledningen mot Bjørnsjøhelvete. Også her det småkupert hele veie, med noen utforkjøinger der det lønner seg å holde god avstand til løperne rundt seg. Snart ser du Bjørnholt trone over deg på høyre siden, og du har nådd sørenden ved Bjørnsjøen. Løypa fortsetter under høyspentsledning i åpent terreng, før den går inn i skogen ved vannkanten, og møter på hovedløypa inn mot Kikut. Turen går nå videre 1km over vannet til Bjørnsjøen og opp den siste kneika fra vannet til Kiktu. På løypas nordligste punkt har du gått ca. halveis og du kan få deg litt påfyll på den andre drikkestasjonen.

Fra Kikut går traseen mot Østre Fyllingen og krysser over mot Sørkedalsvika. En knekker opp fra vannet markerer starten på en jevn og sugende stigning opp Tjuvdalen. Lettgått i starten, men mot toppen tærer det som oftest på for de fleste. Nå venter en spesiell gobit på deg. Rett før Fiskelitetjern tar du av til høyre og kommer straks opp på vakre Glåmene. Her er det bare å nyte lange stavtak, før du tar en høyresving inn igjen i hovedløype rett etter Glåmkulpen. Forbi på nedsiden av Kobberhaughytta passerer du straks Blankvann på din høyre side. Nå venter et parti der det er lurt å følge godt med på omgivelsene. Etter Blankvannsbråtan går det bratt ned, og rett opp igjen gjennom Slakterdalen, før du passerer sør for Nordmarkskapellet.Her kommer kort HK-marsjløype inn i samme trasé som lang så se opp for løpere inn fra venstre.

Videre til Tryvann (30 km) følger man i stor grad hovedløypa med unntak av siste bit inn mot Tryvannstua. Bakkene opp til Tryvann er seige så du kan glede deg til drikkestasjon ved Tryvannstua før de siste 6 kilometerne står for tur. Fra Heggehullet går traseen langs veien før man tar til høyre og inn i VM-løypa fra 2011. Her kommer en stigning hvor de siste kreftene kan legges igjen.

Man renner så ned til Steinaldergården – stedet der det sydet av liv under VM i 2011. Deretter en liten knekker opp til Frognerseteren før man renner ned inngående World cup-løype mot Holmenkollen. En krapp sving mot Hemingseter (2,5 km til mål) har felt mange, ta det pent så kommer du helskinnet til mål. Farten ned til Holmenkollen kan bli stor. Her åpner utsikten seg mot Oslo og etter hvert Holmenkollen. En sløyfe rundt gratishaugen og over Northugflata før du krysser mållinjen i Holmenkollen.