Nærsnes - Bårsrudtjern

Bødalen IF

Område:

Kjekstadmarka

Denne løypa har to alternativer: En fra NÅIF stadion og en fra Gartnerveien 43:

NÅIF-løypa: En flat løype som starter nesten nede ved Oslofjorden. Den krever at at en går 600 meter til fots på brøytet skogsbilvei.

Løypa tar først en runde på fotballbanen på Nærsnes-Åros Idrettslag stadion før den stuper utfor banen rett ved klubbhuset og under veien. Deretter noen bakker for den krysser bekken fra Bårsrudtjern og munner ut på Bårdsrudveien. Her må en ta seg fram 600 meter på brøytet vei før løypa fortsetter opp til venstre.

Hadde en gått på denne veien for hundre år siden, ville en i desember, januar og februar blitt møtt av hektisk aktivitet. Fra 1858 og fram til kjøleskapet tok over, ble det kjørt is fra Bårsrudtjern med isslådd (slede) ned til isopplaget ved Nærsnesbukta. Her ble isen stablet, isolert med sagflis og eksportert med seilskuter i perioden mai-september. En mulig avstikker er å følge Bårsrudveien nedover og så ta over jordet til Nydammen ved Sundbyveien. Her ligger fortsatt "Spisebrakka" ved Nedre Nydam, den ble brukt til verksted og varmestue for isarbeiderne.

Hovedløypa fortsetter gjennom skogen og opp til pumpehuset på Bårdsrudtjern. Her er det mulighet for en uskiltet og bratt avstikker opp til Lysløypa i Bødalen.

NÅIF-løypa forsetter vakkert langs Bårsrudtjern fram til løypedelet på sydenden av vannet.

Løypa har feil startpunkt på Løypekart Kjekstadmarka/Røyken Syd, løype starter nesten nede på Nærsnes. Løypa er ikke med på 1994-utgaven av Turkart Oslo Vestmark 1:50 000.

Løypa fra Gartnerveien: Dette er Skiforeningens eneste løype som deler trasé med Kyststien: Fra informasjonstavlen i Gartnerveien 43 går løypa i samme trasé som Kyststien de første 700 meterne. Slakt oppover, ved lite snø er løype ikke preparert helt ned til Nærsnes. Prepareringen starter 600 meter fra Bårsrud gård. Gården var senter i iseksporten fra Røyken, den er nå fraflyttet, men veien blir fortsatt brøytet. Ned forbi gården og noe utfor ned til løypekrysset ved Bårsrudtjern.

Skolen på Nærsnes

Foto: Erik Unneberg, 27.02.2006