Dalbo gård

Område:

Moh:

113
Gård i Kolsås-Dælivann naturreservat. Ligger mellom Gråmagan og Dælivann. Ca. 350 da innmark og 400 da skog i tillegg til 38 da innmarksbeite.

Det er flere interessante helleristninger ved gården. Vi regner med at de er laget i tidsrommet år 1000 f. Kr. til år 0, i det som vi i Norge kaller for yngre bronsealder og eldre jernalder.

Mange av bildene tror vi viser skip som ble brukt på den tiden. Skipene hadde ikke seil, men ble rodd av mannskapet. Vi tror at strekene oppi båtene viser mannskapet. Noen av bildene vet vi ikke hva forestiller. Kanskje du klarer å finne ut hva de viser?

Den rødfargen som er på helleristningene nå, blir av og til malt på for at de skal være lettere å se. Men helleristningene var ikke fargelagt da de ble oppdaget.

Det er selvsagt ikke lov til å risse inn nye tegn, men i 1995 var det likevel noen som hadde risset over noen av helleristningene. Siden det var om våren, fikk først russen skylden. Men det var ikke de som hadde gjort det.

Fram til 1980 var det melkeproduksjon på Dalbo gård. Nå driver de med gress- og kornproduksjon og rideskole, men i tillegg har de ganske mange hester i pensjon. Dersom noen eier en hest, men ikke har noe sted å ha den, kan de altså leie plass på Dalbo gård. Derfor går det mange hester på beite her. Siden helleristningene ligger der hvor hestene beiter, var det ikke til å unngå at enkelte av hestene lagde merker i dem med de harde skoene sine. Selvsagt gjorde de ikke det "med vilje", men nå er det i alle fall satt opp gjerde rundt helleristningene. Siden den gangen har helleristningene fått være i fred. Kilde: http://www.scout.no/askerogbaerum/Terminliste/MORODAGE00.html.
Lørdagsidyll på Dalbo

Foto: Erik Unneberg, 28.06.2008