Garder

Gårdsbruk

Moh:

Oppe på platået nord for Dal ligger gårdene Glenne og Garder. Ved Østre Garder tar Garderveien vestover fra FV156 i retning Slottet, NAF-banen og Myklerud.

Garder er en grend med mye historie, og Østre Garder er blant de eldste gårdene i Skogbygda. Her har det bodd folk helt siden jernalderen - det finner vi et minne om rett nord for husene på gården. Der er det er lagt opp stein i en stor, sirkelrund gravrøys. Det finnes også en annen oldtidsgrav, litt lenger nord i skogen. Ved Garder lå det også en pestkirkegård. Og skogen her er full av ruiner etter husmannsplasser.

Kilder: Kyststien på Nesodden, Stein Turtumøygard 2008 - Historiens spor i Nesoddmarka med nordre Frogn, Stein Turtumøygard 2011.
Veidele ved Garder

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.07.2012

Sykkelruter i nærheten

Garder - Blylaget - Nesodden kirke [Kyststien] 7,9 km Offentlig vei og trillesti/løypetrasé Nesoddmarka