Kalvedalen - Gjerdingdammen

Rutenr:

Nordmarka nord

Denne ruta starter i veikrysset der rute 134 fra Trantjern og den fra Tverrsjøstallen (rute 135) møtes.

Veien går herfra i utforbakke ned Kalvedalen på vei mot innerste vik av Gjerdingen, Gjerdingkalven. På vei nedover bakken passerer du et punkt der det er laget plass for å parkere et par biler, og der det fra venstre kommer ned blåmerket sti fra Kollern. På andre siden av veien går det en skogsbilvei inn til den koselige Roenseter (rute 51), nå dominert av hytter, men fortsatt en av de vakreste setervollene i området.

Etter et par hundre meter kommer du til et lite veikryss der du skal holde slakt til venstre. Veien rett fram er en blindvei som går ned til Gjerdingkalven og en hytte som ligger innerst her.

Når du tar til venstre er det nok en lang, slak nedoverbakke til du er helt nede ved vannet. Her åpner det seg litt utsikt over Gjerdingen, og ta deg gjerne tid til en pust, for nå skal du opp noen bratte kleiver.

Belønningen når du er vel oppe, er noen fine nedoverbakker på andre siden av den lille åsryggen du klatrer over. Hold gjerne moderat fart ned disse bakkene, for det er ofte "vaskebrett" her.

Dessuten bør du unne deg å svinge til høyre inn på den store opparbeidete telt- og rasteplassen ved vika med navn Belgen. Dette er en av de beste krepseplassene i Gjerdingen, men krepset i denne delen av Gjerdingen er nok forbeholdt de som bor i Jevnaker allmenning.

Etter Belgen stiger veien litt igjen til du kommer på toppen av en liten bakke der en vei til høyre går ned til Gjerdingen gård, en av de eldste plassene i Nordmarka, men nå på private hender.

I første kryss etter avkjørselen til Gjerdingen gård ligger Syljuseterhytta. Her skal du holde til høyre. Veien rett fram går opp til Syljusetra. Du passerer en bom som markerer grensen mellom Lunner og Jevnaker allmenning, og man skal være glad for at disse allmenningene ikke samarbeider mer enn de gjør, for da hadde det vært mulighet for sammenhengende bilkjøring fra Svartbekken til Tverrsjøen...

Vel forbi bommen går veien stort sett tett inntil vannet, og her og der er det små rasteplasser som innbyr til en stopp eller dukkert. Etter at du har passert Rajebråthytta, er det bare en drøy kilometer til du skal ha øynene litt ekstra åpne. For mens skogsbilveien nå svinger til venstre (rute 153 til Svartbekken), skal du ta av, ned bakken på høyre side, og inn på trillesti mot Gjerdingdammen.

For noen år siden gjorde Skiforeningens løypebas Petter Biong kraftige utbedringer av denne stien og la brede planker på kritiske steder det ofte var bløtt og myrete. Det betyr at du nesten kan sitte på sykkelen helt fram til Gjerdingsdammen, i hvert fall hvis du har en terrengsykkel med mange gir, slik at du kan balansere forbi et par steder det er noe røtter og stein. Lengden på denne trillestien er ca. 700 meter.

Vel framme på Gjerdingsdammen er det mange muligheter for rasting på begge sider av vannet, og fine badeplasser er det også her. Herfra kan du fortsette mot Elgstøa (rute 204), Katnosa og Sandungen gård (rute 137), Sandungskalven (rute 138) eller Stryken (rute 133/rute 189).

Fluefiske i Gjerdingen

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 25.08.1999

Ruter i nærheten

Kalvedalen - Roenseter 1 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka nord