Mylla - Brattholt - Trantjern

Nordmarka nord

Det er ikke sammenhengende vei langs nordsiden av Mylla, men takket være et lite stykke med traktorvei og sti, blir denne traséen et fint alternativ til veien som følger sørsiden av vannet (rute 221). God utsikt over Mylla får du også!

Fra parkeringsplassen nedenfor Myllsdammen holder du til høyre når du kommer fram til vannet. Veien ligger tett inntil Mylla, 496 meter over havet. Fra Myllsbråtan og vestover får du Mylla litt mer på avstand. Nå har du først Belteren, og deretter Viggeren på høyre side.

Etter Viggeren er det litt stigning, og du kommer fram til et kryss der veien til høyre går mot Putthaug og Volla. Der går rute 744 til høyre og østover til Kalven. Men du tar til venstre her, og etter å ha passert noen avkjørsler, bl.a. til gården Brattvoll (på høyre side), skal du svinge skarpt til høyre. Du har nå lagt bak deg ganske nøyaktig tre kilometer, og befinner deg nesten øverst i en lang bakke som går ned mot vannet.

Her tar du altså av til høyre, og sykler ned til snuplassen ved gården Brattholt. Her slutter veien, men en blåmerket sti går inn i skogen på venstre side. Dette er fortsettelsen - på traktorvei og sti i ca. 500 meter.

Så kommer du inn på grusvei igjen - og kan innstille deg på ca en kilometer i motbakke opp til et kryss der rute 194 går til høyre mot Olum. Nå er du ca. 75 meter høyere enn Mylla.

Her tar du til venstre, og så er det behagelige nedoverbakker mot vestsiden av vannet. Benytt gjerne sjansen til å ta et stopp på utsiktspunktet ved rasteplassen - her er det panoramautsikt over Mylla. Du befinner deg nå rett øst for Helgehaugen (705 moh.). Snart passerer du Vestenden, som ligger fint til ned mot vannet. Her gikk det et stort jordras i år 2000. Dette kan lett sees fra skogsbilveien.

I krysset etter Vestenden holder du til venstre. Tar du en kort avstikker til høyre her, kommer du til den idylliske Sinnerseter. Etter å ha syklet ned bakkene, kommer du fram til krysset ved Trantjern. Her kan du velge vei videre mot Kalvedalen (rute 134) - om du da ikke vil returnere til utgangspunktet i rute 221.

Solgløtt over Trantjern

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 03.10.2004

Olum - Trantjern 6,1 km Skogsbilvei/turvei Nordmarka nord
Trantjern - Kalven 8 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Nordmarka nord
Grua - Mylla 5 km Offentlig vei Nordmarka nord
Svartbekken - Mylla 3,5 km Offentlig vei Nordmarka nord

Olum - Trantjern

Trantjern - Kalven

Nordmarka nord

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé