Elnes - Trehørningen

Nordmarka nord

Bratt opp lia - og så flatt resten. Slik er denne sykkelruta i et nøtteskall. Fra parkeringsplassen nedenfor bommen på Elnes (Koloniveien) stiger veien på nordsiden av Elkollen fra 200 til 370 moh. i løpet av de tre første kilometerne.

Etter 1,3 km deler veien seg. Skogsbilveien svinger til venstre, mens vår rute går videre rett fram, inn på en kjerrevei som er ganske grei å sykle, selv om underlaget ikke er helt flatt alle steder. 700 meter senere kommer du inn på skogsbilvei igjen. Her går rute 190 til høyre, nordover mot Stryken via Jenserud og Kongsvangskog. Nå er du en kilometer unna toppen.

Du holder til venstre her, sykler oppover forbi plassen Bakken og er snart oppe på platået sørvest for Elneshøgda. Fra veidelet på toppen av bakkene kan det være fint å ta en avstikker inn til venstre - til plassene Magobråtan og Kroksund.

Vår rute går videre rett fram - og resten av sykkelruta går i tilnærmet flatt terreng. Du beveger deg nå i et område med mange vann. Det første er Nordvannet, der det går en kort avstikker opp til den tidligere finneplassen Mago. Straks passerer du Anderstjern, med det nordre på høyre side og det søndre på venstre.

Like etter tjernet kommer du til et veidele der rute 192 går til høyre mot Hakkloa gård og Store Sandungen. Her svinger du til venstre, mot sørøst. Du har nå Trehørningen på høyre side, og kommer snart fram til Trehørningen gård.

I krysset like etter gården har du to valg videre: til venstre mot Hakadal (rute 131) og til høyre i retning Gørjahytta og Kikutstua (rute 220).