Kraft - Solli gård

Vestmarka

Du skal innover i Vestmarka fra det sørvestre "hjørnet" - og du skal bevege deg i området mellom 270 og 380 meter over havet. Det blir mest skogsbilvei - men også to korte strekninger med trillesti.

Du starter fra parkeringsplassen ved Kraft, og sykler første etappe tett innunder Kraftkollen. Her går veien nedover ca. 100 høydemeter på to kilometer. Ca. 1,4 kilometer fra start kommer den første strekningen med trillesti. Når veien her fortsetter oppover og nordover, tar du inn i skogen til høyre. Stien går ganske bratt nedover, og etter ca. 250 meter kommer du inn på skogsbilvei igjen ved gården Gulliksrud. Her tar du til høyre.

Nå følger du denne veien til du får gården Slåttebråtan på venstre side. Umiddelbart etter gården befinner du deg i et kryss med tre valgmuligheter. Her skal du 90 grader til venstre, opp en bakke, forbi gården Bøhagan - og videre østover.

Om ikke lenge begynner veien å helle nedover. Du kommer straks til et kryss der du har en låve rett foran deg. Nå er du på Øvre Bø. Veien videre nedover til høyre går mot Heia (rute 257) - men i dette krysset skal du ta skarpt til venstre. Du skal rett nordover - og er nå i gang med turens tøffeste bakker. De neste 800 meterne stiger veien fra 285 til 380 meter over havet. Men da er du også på denne sykkelrutas høyeste punkt. Toppen av Rognekollen har du inne i skogen på venstre side.

Kort tid etter at veien har flatet ut, skal du forlate skogsbilveien og ta til høyre. Nå venter ca. 600 meter på trillesti. Litt over midtveis på denne strekningen skal du ta til venstre, og etter et parti med myr og noe ulendt terreng, er du inne på grus igjen. Veien til venstre går mot Asdøltjern (rute 246), men du holder til høyre, og er straks framme i krysset nedenfor Solli gård.

Her har du et par alternative veier videre: rett fram mot Semsvannet (rute 244) eller Asker (rute 623), eller til venstre, opp forbi gården, Vestlia og videre til Store Sandungen (rute 245).