Fløysbonn - Greverud

Sørmarka

Sykkelruta starter ved veikrysset rett vest for Fløysbonn gård. Du sykler først østover Fløisbonnveien, forbi låven og ned til et kryss der du skal ta til høyre. Hadde du fortsatt på hovedveien, kunne du kommet videre til Kloppa (rute 353). Men nå setter du kursen sørover, på en smal, men fin, gruslagt turvei.

Etter hvert ser du rødmerking langs veien. Lysløypa fra Fløysbonn følger nemlig også denne traseen. Veistandarden varierer noe på vei gjennom skogen. Ca 1,5 kilometer fra start, i en nedoverbakke, deler veien seg.

Videre nedover bakken går rute 881 mot samme mål som vår rute (men via Grytetjern). Du holder til høyre i dette krysset. 500 meter senere er du ute av skogen og fortsetter rett fram - mot vest. Nå er du på offentlig vei, men trafikken er liten her.

Etter et par hundre meter kommer du fram til et veikryss. Her svinger du til venstre, inn på en kort sti, før du igjen holder vil venstre, og har stø kurs sørover på Kongeveien (asfaltert), nærmere bestemt Den Fredrikshaldske Kongevei. Denne strekningen er også en del av Nasjonal sykkelrute nr. 7.

Etter ca 1,2 kilometer på denne veien, kommer du fram til Oppegård golfklubb på Østre Greverud. På siste del av strekningen har du store golfbaner på høyre side. Fra låven, like ved Grevestua (her er det mat og drikke å få kjøpt), kan du forsette på kongevei videre sørover og inn i Nøstvedtmarka (rute 364 til Stuene). Velger du rute 363, kommer du til Langhus, mens rute 904 går til Ringneskrysset. Rute 891 går tilbake til start.
Fløysbonn gård

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 30.06.2009

Fløysbonn - Øvre Prinsdal - Hauketo 6,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka