Vannverksbommen - Damvann

Vestmarka

Denne sykkelruten ble besluttet fjernet fra kartet sommeren 2018.

Starten på denne ruta er ved fylkesvei 285 ved Vannverksbommen. Den første 1,4 km går det bratt oppover, og på denne strekningen er ruta felles med rute 396, som går til Lindeberget. Men så tar vår rute av til høyre, det vil si at du sykler rett frem ved veidelet.

Nå venter lett sykling frem til Toverudsetra, og like lett blir det videre sydover parallelt med Sørelva. I neste veidele tar du til venstre, der rute 410 fortsetter mot høyre til Store Sandungen.

300 meter senere ender skogsbilveien, og du er nå fremme ved Damvann. Her kan det kanskje passe med en pause, for nå venter noen oppoverbakker på steinete kjerrevei. De fleste må nok belage seg på å trille sykkelen deler av denne 650 meter lange traseen opp til Butterudbonn, men gode syklister vil kunne holde seg på sykkelsetet hele veien.

Ved stikrysset ved Butterudbonn skal du svinge skarpt til høyre, inn på skiløypetraseen. Hvis du fortsetter skiløypa rett frem, vil du komme til Mikkelsbonn (rute 399). Men før du fortsetter sørover, kan du gjerne gå noen få meter inn i skogen (sti) og ta en titt på den såkalte "Latinersteinen", som har vært kjentmannspost flere ganger. Fra Butterudbonn er det for øvrig kort vei til fots opp på Gampen, en av de høyeste åsene i Vestmarka (450 moh.).

Skiløypetraseen videre sydover er gressbevokst. Her er det greit å sykle, selv om enkelte kanskje vil trille sykkelen noe av dette stykket på drøyt 400 meter. Ruta ender i det første løypekrysset du kommer til. Herfra kan du sykle videre sørover mot Store Sandungen (rute 241) ved å ta til høyre, eller du kan ta til venstre og komme til Furuholmenrute 240.
Løper

Foto: Eyvind Wang, 09.09.2012

Damvann - Mikkelsbonn 2,1 km Trillesti/løypetrasé Vestmarka
Vannverksbommen - Lindeberget 3 km Skogsbilvei/turvei Vestmarka
Furuholmen - Damvann 4,6 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Vestmarka