Stovner - Liastua

Lillomarka og Gjelleråsen

Denne ruta tar deg fra bebyggelsen på Stovner og inn til en koselig stue i Gjelleråsmarka. Du starter ved Stovnersenteret, like ved T-banestasjon og busstopp.

Først sykler du sørover forbi senteret, og tar så til venstre i rundkjøringen, inn i Kari Fossums vei. Du velger gang- og sykkelveien (på venstre side) som går opp på broa over denne veien, og tar til høyre. Stovner idrettshall passeres, du kommer fram til Øvre Fossum gård, tar inn til høyre - og sykler bortover på venstre side av innhegningen.

Rett etter at du har passert denne, går det en sti inn til venstre (rød- og blåmerket). Dette er Oldtidsveien, som du følger et lite stykke. Etter noen titalls meter går stien over til å bli en stadig bedre grusvei. Du passerer under en veibro, og holder så til venstre. Dermed skiller du lag med Oldtidsveien.

Etter knapt 500 meter med noe stigning, kommer du inn på veien som går til høyre mot Tangerud (rute 429). Her tar du til venstre, og er straks framme i krysset ved Liastua. Stua ligger rett nedenfor Gjelleråsen.

Veien rett fram går bort til stua - tar du til venstre, kan du sykle videre til Skillebekk (rute 431).
Bakom ligger Gjelleråsmarka

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 20.06.2010

Haugenstua - Stovner 1,9 km Offentlig vei Østmarka
Skillebekk - Liastua 1,8 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Lillomarka og Gjelleråsen