Nord-Fløyta - Lynesvangen

Rutenr:

Type:

Skogsbilvei/turvei
Sykkelruta starter i den nordøstre enden av Nord-Fløyta, like ved kloppa som krysser vannet her. Rett ved siden av ligger den store, fine bade- og rasteplassen - et populært turmål her i området.

Vi sykler rett nordover, og etter ca. 700 meter deler veien seg. Det er Korslundvegen vi har framfor oss. Tar vi til venstre her, kommer vi til Øvre Holtet, og kan fortsette ned til Mjøsa. Men vår rute går mot høyre, og nå må vi innstille oss på en god del "klatring".

Vi tar fatt på en bratt, svingete stigning på rundt 150 høydemeter fordelt på ca. 2 kilometer. Men veien har grusdekke av meget god kvalitet og det vil være en grei sak å tråkke seg opp her med f.eks. en hybridsykkel med mange gir. God trening er det, garantert!

Veien er ganske dårlig skilta, men er du i tvil, er det bare å følge skiltene som peker mot Rv 181 (nå omklassifisert til fylkesvei 181). Det er en del veier i området, så det gjelder å være OBS, så man ikke havner "på vidvanke"...

La oss nevne de ulike "fallgrubene". En halv kilometer etter møtet med Korslundvegen, deler veien seg igjen. Her tar vi oppover til høyre. Etter at veien har flatet ut, kommer vi - ca. 3,6 kilometer fra start - til et nytt veidele. Her svinger vi også til høyre. I dette krysset er det fint å slå seg ned og ta en rast. Veien til Ottsjøen går mot venstre. Vi er nå på rutas nordligste punkt, like ved Grønnsjøkoia.

Vi sykler videre i lett terreng - høyt og fritt oppe på åsen - og etter vel en kilometer kommer vi til et nytt spennende kryss uten skilter. Nå er vi ved Brøstadvangmyra. Nok en gang velger vi veien mot høyre. Den som går opp til venstre, er en blindvei.

Vi passerer høyeste punkt, ca. 480 moh., og like etterpå passer vi på å ta til venstre i det som er aller siste kryss før vi er framme. Det går videre nedover, og landskapet åpner seg mot et dalføre i sør. Snart er vi nede ved Lynesvangen.

Skulle regnet overraske, er det greit å vite at det står en gapahuk ved parkeringsplassen her. Eidsvoll allmenning har satt opp skilt som informerer om turmulighetene i dette flotte området. Toalett er det også her.

Rute 538 går videre nedover i Gullverket. Ønsker du å ta en avstikker før ferden fortsetter, er veien kort inn til Øvre Holsjøen (forbi parkeringsplassen). Der er det mange fine rastesteder. Du vil også finne mange spor fra tiden med gruvedrift om du fortsetter innover forbi vannet. Rute 567 går dit - til Brødstadgruva. Du kan lese mer om gruvedriften i artikkelen Gull og grønne skoger.
Nord-Fløyta

Foto: Christine Meklenborg Nilsen, 21.07.2011

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område