Åsa - Fjellseterbommen

Krokskogen - Hole

Fra Åsa (Åsa-krysset) sykler du oppover lia i retning Damtjern. Rett etter start passerer du Kjerrat-museet, som blant annet viser hvordan kjerraten i Åsa fungerte på 1800-tallet. Ta gjerne en tur innom hvis du har tid og det er åpent.

Tre kilometer etter start svinger du til høyre inn på skogsbilveien sydover. Til nå har ruten vært felles med rute 489 som går videre til Damtjern, men nå er det rute 271 vår rute er overlappende med frem til Fjellseterbommen. Det går først en del oppover, men den siste delen er en lang, behagelig utforkjøring.

Nær rutens høyeste punkt går det merket sti til høyre opp til Gyrihaugen. Noen hundre meter på venstre side av veien ligger Huken seter og Kapiteltjern.

Det er flere ruter du kan velge fra Fjellseterbommen. Holder vi til høyre i krysset her, kommer vi til Fjellsetra (rute 1012). Denne veien kan også føre oss til for eksempel Skardtjern (rute 324). Holder vi til venstre, kommer vi mot Tverrelva og Lommedalen via Monsebråtan (rute 202). Holder vi til venstre, og så svinger over brua som krysser Store Lomma (på venstre side, rett etter krysset), er vi straks inne på en ca 1,5 kilometer lang trillesti opp til Løvlia (rute 270).
På vei mot Damtjern

Foto: Erik Unneberg, 12.06.2011

Damtjern - Fjellseterbommen 6,4 km Skogsbilvei/turvei Krokskogen - Hole
Fjellseterbommen - Løvlia 1,5 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Krokskogen - Hole