Hvitsten - Holvik - Son

Follomarka

Dette er en sykkelrute der du får rikelig anledning til å kombinere sykling og bading - om vær og temperatur er fristende, da. Du er nemlig innom flere flotte kystperler langs Oslofjorden på denne ruta. Emmerstad, Krokstrand, Holvik og Kjøvangen er utmerkede badeplasser.

Starten går like ved stranda i Hvitsten. På oppsiden av torget holder du til høyre, og sykler sørover Strandveien. Det er varierende grad av stigning mens du sykler oppover gjennom den koselige småhusbebyggelsen. Etter hvert får du bra utsikt ned mot Oslofjorden. Ikke lenge etter starten, går rute 550 opp til venstre i retning Vestby. Men du fortsetter på hovedveien, og etter vel en kilometer er du oppe i rundt 100 meters høyde.

Nå går det nedover, og litt etter bunnen av bakken skal du kraftig til høyre. Her står det Emmerstad på busstoppet. Du sykler videre nedover på en liten grusvei, krysser en elv, og tar ned til høyre før en parkeringsplass. Dermed kommer du ned i Emmerstadbukta ved Oslofjorden. Emmerstad er en populær badeplass med sandstrand, grøntområder og svaberg.

Ferden fortsetter på grusveien. Rundt 600 meter fra badeplassen, ca. 3,5 kilometer fra start, deler veien seg. Her tar du 90 grader til venstre, og følger veien videre sørover gjennom skogen. Her er det stille og fredelig - du er langt fra folk nå.

Etter et par svinger, i en liten nedoverbakke, går det en sti inn på venstre side. Den skal du følge. Dette er Skjelavika. Stien er helt grei, men det er ikke sikkert du kan sykle hele tiden. Og det kan være bløtt noen steder. Etter rundt 600 meter, i en nedoverbakke, deler den seg. Her fortsetter du rett fram, og nå er det bare vel 100 meter igjen før du er tilbake på grusvei.

Etter en tur i skogen, har du igjen fått nærkontakt med Oslofjorden. Nok en fristende badestrand åpenbarer seg - nemlig Krokstrand. Nå venter litt stigning igjen. Etter at du har syklet langs et jorde, deler veien seg, og her holder du til høyre mot Holvik (Hulvik). Snart kan du la sykkelen trille uten bruk av muskelkraft.

Badeplassene står nærmest i kø langs denne sykkelruta, for nå kommer du igjen helt ned til fjorden. Ved Holvik møter du først et stort grøntområde, og så ser du en flott strand - ikke så lang, men fint beliggende med fjellknauser og berg som skjermer på begge sider. Utsikten sørover Oslofjorden er mildt sagt upåklagelig.

Her er det slutt på veien. Men du må ikke snu av den grunn. For nederst på grøntområdet går det en sti opp til venstre. Ikke la deg skremme av at den er litt bratt i starten, for når ca. 100 meter er tilbakelagt, er det nedover og flatt resten. På deler av strekningen er det helt OK å sykle. Stien er knappe 500 meter lang.

Den munner ut i Kjøvangen, et idyllisk område som ligger lunt til inne i en stor bukt - Kjøvangbukta. Etter en lang, men ikke spesielt bratt oppoverbakke, ender Vadbakkveien i et kryss der du tar til venstre. På høyre side har du en kort avstikker ut til en flott badeplass med strand, grøntområde og stor badebrygge.

Etter litt mer stigning, passerer du det idylliske Stamnestjern. Så triller du ned bakken til golfbanen, tråkker deg opp en liten bakke som munner ut i hovedveien, der du tar til høyre. Den som tar til venstre her, kan bl.a. komme til Vestby via Erikstadbygda og Berg (rute 556).

På gang- og sykkelvei kommer du ned til Sonskilen båthavn, og krysser brua over Såna. Før brua går rute 558 inn til venstre i retning Hølen. Du svinger til høyre, inn Sagaveien (andre avkjøring), forbi kiosk og butikk og videre på gang- og sykkelvei til Storgata. Dermed er du straks framme på torget i Son sentrum. Nå kan du ta deg en solid pause på bryggekanten. Turen herfra kan fortsette sørover kysten til Kambo i rute 562, eller mot øst, til Sonsveien stasjon (rute 557). Rute 806 går et lite stykke i samme retning, og fortsetter så mot Ødemørk i Mossemarka.
Strålende maidag i Hvitsten

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.05.2012

Son - Sonsveien 2,7 km Offentlig vei Follomarka
Son - Kambo 5,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka
Hvitsten - Solbergstrand - Drøbak 10,2 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Follomarka