Hølen - Sonsveien

Follomarka

Torget i Hølen er utgangspunktet for denne sykkelruta. Det er en fin rute som for det meste følger den gamle jernbanetraseen.

Du starter med å sykle over Mærø bru, som du kan se fra torget. Her tar du til høyre i Lille Strandgate. Etter ca. 100 meter skal du opp en bakke på venstre side - opp på jernbanetraseen. Dersom du passerer under jernbanebrua, har du syklet for langt.

Snart kommer du inn i skogen, og fortsetter i idylliske omgivelser mot sør. En gang lå Såner stasjon langs denne strekningen. Stasjonen ble åpnet i 1879, men stasjonen og sporet ble nedlagt da Østfoldbanen tok i bruk dobbeltspor i ny trasé i 1996. Fra Såner stasjon til Oslo S er det 47,9 kilometer langs jernbanelinja.

Etter hvert kommer du ut i åpent landskap, og får dagens jernbanespor, samt E6, på høyre side. Straks er du framme ved Sonsveien stasjon. Skal du videre sørover mot Kambo, fortsetter du rett fram (rute 563). Det samme gjør du dersom du har tenkt deg inn til Ødemørk i Mossemarka - via Kongeveien (rute 797).

Hvis ikke, tråkker du opp bakken (første vei på venstre side), til en rundkjøring. Her går rute 557 til høyre, på bru over jernbane og E6, i retning Son. Rute 559 går tilbake til utgangspunktet via Såner kirke (mot venstre).
Handlepause i Hølen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 12.05.2012

Kambo - Sonsveien 4,7 km Offentlig vei Mossemarka
Sonsveien - Kongeveien - Ødemørk 4,2 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Mossemarka