Holtjennet - Steinsjøen

Hurdal - Feiring

Sykkelruta starter i vegkrysset ved Holtjennet og fortsetter nordover på Tisjøvegen. Etter et par hundre meter har en Holtjennet på høyre hånd. I nordenden av tjernet går det en merket sti østover. Dette er Høgdevegen, en gammel ferdselsveg mellom Hurdal og Feiring. Rute 937 følger denne traseen til Melbyhøgda. Rute 738 går i samme retning, men tar av mot Almelihaugen ved Almelia.

Men vi følger skogsbilvegen, og det går lett videre nedover mot Røtjennet. Ved bekken som renner ut av tjernet ser en brua der skiløypa Røtjennet - Steinsjøen går. Vi følger bilvegen, og kommer nord for tjernet til et vegkryss. Tar vi til venstre, kommer vi etter 5-600 meter til Steinsjøvegen og rute 699 som går ned til Haugbrua.

Vi skal imidlertid rett fram og skimter snart Vangentjern til høyre. I bergveggen på andre sida har Haraldvangen et tilbud om klatring og rappellering.

500 meter videre framover går det av en skogsbilveg til Almelia øverst i Feiring (rute 748 til Almelihaugen). Vi fortsetter rett fram, forbi Klevtjennet og fram til bilvegen ved Steinsjøen. Rute 573 går nordover på Totenåsen, forbi Hersjøen til Torsætra.
Sommerdag ved Holtjennet

Foto: Thore Knudsen, 21.07.2012

Holtjennet - Tisjøvegen - Nordre Morttjennet 2,3 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Almelihaugen - Steinsjøen 3,6 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Holtjennet - Almelihaugen 4,1 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring
Melbyhøgda - Brurbakken - Holtjennet [Høgdevegen] 2,5 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring