Lena - Lund

Totenåsen

Dette er en sykkelrute som går i lett terreng fra Lena. Du starter i krysset mellom Jernbanevegen og Lenagata, og sykler sørover gjennom sistnevnte.

Etter en knapp kilometer kommer du tett innpå Lenaelva - du ser en liten foss på høyre side. Her ved Håjen skal du til høyre, inn i Vømmølsvika. Veien går i sørvestlig retning, og rundt deg har du gårder - samt noen partier med litt skog.

Når du kommer fram til Narumsvegen skal du ta til høyre - over Lenaelva på Narum bru. På høyre side ser du Kolbu idrettsplass. Rett etter brua tar du til venstre - og krysser dermed Bøvra. Disse to elvene møtes altså akkurat her - og Lenaelva renner videre mot Lena og Mjøsa.

Du er nå inne i Nyvegen, og sykler ut av boligområdet ved Narum bru. Nå venter rundt 1,3 kilometer med stigning, men i praksis er dette bare en bakke, hovedsakelig på grusvei (2013), som "løfter" deg rundt 60 høydemeter.

Ved Dal kommer du inn på Vestvegen, og her går rute 711 til høyre mot Borglund. Du skal til venstre i dette krysset, og sykler sørover gjennom åpent og fint kulturlandskap - med flott utsikt. Det er svak stiging fram til du nærmer deg Rud.

Her tar rute 677 til høyre mot Eina, men du fortsetter på Vestvegen ca. 100 meter til, før du tar til venstre i Lundbygutua. Du krysser Brandelva, og etter en kraftig, men kort, oppoverbakke, kommer du inn på fylkesvei 244 (Kolbulinna) ved Lundby. Her tar du til høyre.

Nå er det knappe 800 meter igjen til du er framme i krysset på Lund. Herfra kan du ta opp til venstre (Dystlinna) i retning Homla sag og Lønsjøen, som ligger et godt stykke inne på Totenåsen (rute 678). Rute 913 går rett fram i krysset. Den ruta går også inn på åsen, til Vindflomyrene, Vindflosætra og videre til Bjørtjenn ved Vesle Svartungen. Via rute 724 kommer du til Mjørlund, og kan sykle videre langs Einafjorden.