Mjørlund - Lund

Gjøvik, Toten og Land

Sykkelruta starter i krysset mellom riksvei 4 og fylkesvei 244 ved Mjørlund. Herfra skal du sykle på sistnevnte vei helt til du er framme.

Den første kilometeren er det litt stigning, og når du har tråkket deg østover og oppover et stykke, anbefaler vi at du tar en pust i bakken og nyter utsikten tilbake mot Einafjorden og kulturlandskapet rundt. Veien videre går stort sett i flatt terreng eller nedoverbakke, med et unntak helt på slutten.

Etter å ha tilbakelagt en strekning gjennom skog, kommer du igjen inn i et område med store, fine gårder på begge sider. Veien dreier mer mot nordøst, og ved Korslia åpner det seg et flott panorama utover Toten-bygdene.

Nær 6,5 kilometer fra start må du passe på å ta til høyre (følge 244), du krysser Brandelva og tråkker opp siste bakken - fram til butikken i krysset på Lund.

Ønsker du å fortsette innover på Totenåsen, tar du opp til høyre (Dystlinna) i retning Homla sag og Lønsjøen (rute 678). Sykler du rett fram, kan du bl.a. komme tilbake til Einafjorden ved å følge rute 677, som går til Eina. To ruter fører deg videre nordover og østover Toten - rute 711 går til Borglund mens rute 713 kan følges til Lena.

Tar du til høyre etter 2,7 kilometer, kan du følge rute 911 innover åsen til Vindflomyrene, Vindflosætra og videre til Bjørtjenn ved Vesle Svartungen.
Ved Mjørlund

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 19.07.2013

Eina - Mjørlund 9,2 km Offentlig vei Gjøvik, Toten og Land
Mjørlund - Sauengmyrene 7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Gjøvik, Toten og Land