Gardermoen - Nannestad

Romeriksåsene - Nannestad

Drar du til Gardermoen, er det sannsynligvis fordi du skal ut og fly. Men Gardermoen er også et fint utgangspunkt for sykkelturer på Romerike. Tar du toget hit, kan du sykle rett ut i et førsteklasses turområde.

Sykkelrutene her i Markadatabasen starter i Hotellvegen, rett ved Radisson BLU-hotellet. Kommer du med toget til Oslo Lufthavn, tar du sykkelen opp en av trappene fra sørenden av perrongen. Da er det bare noen meter bort til Hotellvegen. En alternativ vei ut av flyplassområdet, starter mellom kontrolltårnet og korttidsparkeringen. Sykler du rett sørover derfra, på en separat gang- og sykkelvei, kommer du straks til sykkelskilt som viser vei videre.

Men tilbake til startpunktet i Hotellvegen. Du følger den fram til Edvard Griegs veg, og tar vil venstre. Edvard Griegs veg skal du følge til du nærmer deg E16. Her holder du til høyre, på gang- og sykkelveien. Så svinger du til venstre, under E16, og straks til høyre igjen.

Dermed har du kommet deg til sørsiden av E16, og sykler vestover, forbi vestre rullebane. Herfra kan du følge flytrafikken på meget nært hold. Litt etter en rundkjøring, går rute 753 svakt mot høyre og opp en liten bakke, over E16, og videre mot Moreppen. Du skal ikke den veien, men skille lag med E16, fortsette rett fram, inn i Ravinevegen og videre på Sogndalsvegen.

Du kommer snart inn på fylkesvei 120 og tar til venstre på den. Nede i et lite dalføre krysser du elva Sogna, og kommer så fram til krysset ved Engelstad. Her tar du til høyre, inn på Engervegen. Dette er grusvei (2013). Hvis du hadde fortsatt rett frem ville du ha kommet sørover til Holtersaga (rute 855).

Nå venter en fin strekning gjennom frodig kulturlandskap. Du sykler først opp bakken ved Engelstad-gårdene, og fortsetter nordvestover gjennom småkupert terreng. Fra veien har du flott utsikt mot Romeriksåsene i vest og Nordåsen i nord.

Ved Nannestad kirke kommer du inn på Nannestadvegen, og tar til høyre. Du får kommunehuset og Nannestad ungdomsskole på høyre side, og befinner deg straks i krysset mellom Teievegen og Nannestadvegen - i Nannestad sentrum. Her ender vår rute.

Du kan nå enten ta til høyre, og følge rute 761 i retning Moreppen - eller du kan sykle videre rett fram mot Maura i rute 760. I samme retning kan du sykle om du vil legge turen mot Vålaugmoen, Kvernsjøen og Øyangen (rute 840).
Med sykkel fra flyplassen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 29.07.2013

Nannestad - Rustadmoen 6 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Gardermoen - Moreppen 7,4 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Jessheim - Gardermoen 9,2 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Nannestad - Kvernsjøen - Øyangen 31,1 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad