Maura - Rustadmoen

Romeriksåsene - Nannestad

Denne sykkelruta går mot sør og vest, fra Maura sentrum. Den starter Maurakrysset, som er rundkjøringen der Mauravegen, Nannestadvegen og Gamle Hadelandsveg møtes.

Først sykler du ca. 500 meter sørover på Nannestadvegen. Her tar du til høyre, inn i Vålaugsvegen. Her går også Rondanestien. Etter nye 500 meter svinger du av fra den - til venstre i Breenvegen. Tettbebyggelsen er nå tilbakelagt, du krysser elva Leira og passerer under E16.

Ved Lauum kommer du inn på Økrivegen, som du følger videre rett fram. Her har du god utsikt over kulturlandskapet som omgir deg på alle kanter. Og du ser mot Nordåsen (i nord) og Romeriksåsene (i vest). Gårdene på høyre side ligger helt inn mot skogen.

Ved Økri følger du veien mot venstre - den som går rett fram, er privat vei. Økrivegen ender ved Kringler, som ligger i Kringlerdalen. På deler av strekningen hit er det grus (2013).

Her tar du til høyre - i Åsvegen - og den skal du følge resten av ruta. Du sykler opp bakken til Kringlertoppen, og fortsetter sørover. Ved Nordby går det en vei til venstre - den kan bl.a. følges til Nannestad (rute 762).

Men vår rute fortsetter altså på Åsvegen, og etter at du har syklet gjennom boligområdet Melbybyen, er du straks framme i krysset på Rustadmoen. Herfra kan du evt. fortsette turen innover åsen i rute 585 til Sjonken eller rute 584 til Råbjørn.
Maura - et knutepunkt

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 29.07.2013

Nannestad - Rustadmoen 6 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Maura - Skjerva 23,4 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Rustadmoen - Råbjørn Ø 7,6 km Skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad
Holtersaga - Åsgreina - Rustadmoen 9,5 km Offentlig vei Romeriksåsene - Nannestad
Maura - Grustaket 7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Romeriksåsene - Nannestad