Eidsvoll - Brårud

Eidsvoll - Nes

Vi skal sørover langs vestsiden av Vorma, på en vei som er fin for syklister. Her er det nemlig liten biltrafikk, og veien er lett å sykle.

Sykkelruta går fra krysset ved Eidsvoll rådhus. Herfra sykler vi over parkeringsplassen - gjennom undergangen under Fv 181 og ut på Eidsvollbrua. Rett etter brua tar vi til venstre - opp Finstadvegen. Etter å ha tråkket opp en liten bakke, svinger vi inn i Bårlidalen. Nede til venstre ser vi Andelva, som kommer ned fra Hurdalssjøen og Eidsvoll verk. Vi ser også den gamle Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll, den aller første jernbanestrekningen som ble bygd her i landet. Nå går trafikken på nye spor via Gardermoen og Eidsvoll verk.

I Bårli-krysset tar rute 857 til høyre mot Dal. Men vi holder til venstre her, og gjennom skogen ser vi Andelvas utløp ved Verdens ende. Her forener den seg med Vorma. De neste par kilometerne er det jevn stigning. Det er for det meste skog vi har rundt oss. Men etter at veien har flatet ut, åpner landskapet seg mer, og når vi sykler langs gårdene på Døli, har vi fri sikt over til den andre siden av Vorma.

Utsikten blir enda bedre når veien nå stiger litt til, og etter et lite parti med skog, kommer vi fram til kommunegrensen mellom Eidsvoll og Nes. Her skifter veien navn fra Strandsvegen til Vestsidavegen. Kulturlandskapet omgir oss videre sørover, og hele tiden har vi god utsikt til motsatt side av Vorma, og skogsområdene innenfor.

Vi kommer fram til tettstedet Brårud, og her ender vår rute. Videre herfra kan vi følge Vestsidavegen i retning Vormsund (rute 804), eller vi kan ta til venstre, ned Svanfossvegen til Svanfossen, med de kjente Svanfoss sluser. Rute 805 går dit, og videre til fylkesvei 177 og Rolstad. Sykler vi Svanfossvegen i motsett retning, er vi på vei mot Nordkisa i rute 870.