Nannestad - Kvernsjøen - Øyangen

Romeriksåsene - Nannestad

Dette er en sykkelrute som fører deg langt av gårde, og opp i over 600 meters høyde. Den starter i krysset mellom Nannestadvegen og Teievegen, like nord for kjøpesenter, kommunehus og ungdomsskole i Nannestad sentrum. Ruta går først nordover på Nannestadvegen.

Etter at bebyggelsen er tilbakelagt, sykler du gjennom et område med skog. Så venter flott utsikt mot nord og vest, og det er store gårder langs veien. Du tråkker opp bakken til Bjørke kirke, og tar til venstre i krysset like etter - inn på Åsvegen.

Nede i Kringlerdalen krysser du elva Leira, og tar til høyre i neste kryss, ved Kringler. Nå følger du Økrivegen fram til Lauum, der du tar til venstre i Slettmovegen. Du krysser trygt over E16 og kommer fram til Gamle Hadelandsveg ved Vålaugmoen. Her går rute 758 mellom Maura og Skjerva.

I dette krysset tar du til venstre. Fra Bjørke kirke og hit har du syklet på veier med liten trafikk. I knappe 3,5 kilometer framover blir det nok noe mer. Etter hvert blir det litt stigning også. Kulturlandskapet er tilbakelagt, og nå har du skog på begge sider av veien. Leira ligger nede til venstre, og der er det bademuligheter - noen steder går det sti fra veien og ned til elva.

Når de nevnte 3,5 kilometerne fra Vålaugmoen er tilbakelagt, skal du ta av mot høyre - på Kvernsjøvegen. Den følger du helt til rutas slutt. Nå skal du opp i åsen. Og de neste drøye 12 kilometerne blir det en god del stigning. Kvernsjøvegen starter i ca. 280 meters høyde. Høyeste punkt ligger rundt 620 meter over havet. Men stigningen fordeler seg på to strekninger - før og etter Kvernsjøen.

Opp til Kvernsjøen er det ganske nøyaktig 7 kilometer. Vannet ligger 470 meter over havet. Det blir mange bakker og god trening for muskulaturen - men også noen flate strekninger innimellom. Ved utløpet, rett etter Damstua, er det fint å ta seg en hvil etter all «motgangen». Det er også fint å raste på østsiden av vannet. På vei langs Kvernsjøen sykler du fra Nannestad og inn i Gran kommune.

Fra den nordre enden av vannet er det ca. 3,5 kilometer til høyeste punkt. Etter vel 2 kilometer, ved Kvernsjøputten, kan man ta til venstre mot Høvra (rute 318). Men vår rute følger som nevnt Kvernsjøvegen, og når du har kommet opp til ca. 620 moh., passerer du noen store myrer, før det så begynner å gå nedover gjennom Sandbotnlia. Fra veien har du fin utsikt mot nord.

I de neste tre kryssene passer du på å holde til høyre eller sykle rett fram. Tyrieldputtten passeres, og etter hvert kommer du ned til Øyangen. Ved Damstua er det et omåde som er utmerket for rasting. Her kan man sitte og nyte utsikten nordover det store vannet. Elva Hegga, som starter her, markerer grensen mellom Gran og Hurdal. Så nå sykler du inn i den tredje kommunen i dag!

Nå er det bare vel en kilometer igjen å sykle. Ruta ender i krysset mellom Kvernsjøvegen og Jeppedalsvegen, like ved Andtjenn, sørøst for Øyangen. Videre herfra kan du følge Jeppedalsvegen mot høyre, ned til Rustad (rute 735) - eller ta innover mot venstre i retning Jeppedalen. Rute 736 går til Skrukkelisjøen, rute 319 til Risbakken - mens rute 317 går til Sagvollen om Abborputthytta.
Knutepunkt ved Øyangen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 28.07.2014

Øyangen - Høvra 13,5 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hadelandsåsene
Øyangen - Abborputthytta - Sagvollen 18,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hadelandsåsene