Skullerudstua - Skulleruddumpa - Dal/Brenna

Østmarka

Sykkelruta starter ved Skullerudstua. Fra krysset ved skiltstaken sykler du først ned bakken i sørøstlig retning - på grusvei. Men du skal ikke krysse elva. Du tar til høyre langs elva og inn under bilveien. Så begynner det å gå nedover.

Når turveien deler seg, holder du deg fortsatt på samme side av elva. Du kommer nå ned til den idylliske Sagdammen. Den har fått sitt navn fordi det en gang var en sag her som tilhørte Skullerud gård. Det er Ljanselva som renner ned dalføret her, og området er en del av Ljanselva miljøpark. Miljøprosjekt Ljanselva har bidratt til at Sagdammen er blitt rekonstruert.

Vannet ligger like nedenfor Sagstua, som du kan se oppe i bakken på høyre side. Ta gjerne en pause her, se på informasjonsskilt og kart, og gjør deg kjent med dette flotte naturområdet! Benker og bord er satt opp.

Du befinner deg nå i Skulleruddumpa. På høyre side får du snart en stor parkeringsplass - og et skilt forteller at det i tidligere tider lå en husmannsplass her som bar navnet Dritut.

Rett framfor deg har du Skullerudkrysset på E6. Nå er tiden inne for å krysse elva. Mens rute 888 fortsetter nedover gjennom miljøparken til Hauketo, tar du til venstre i Vinterveien. Dette er en asfaltert turvei for gående og syklister, og den følger du i svak stigning fram til Dal/Brenna.

Herfra kan turen fortsette videre sørover mot Klemetsrud (rute 885), du kan ta til høyre forbi Mortenstud og ned til Hauketo (rute 887), eller til venstre, opp Dalssvingen, og fortsette inn på turveien som bl.a. kan føre deg tilbake til start på Skullerudstua via Langbrudalen (rute 884).
Ljanselva miljøpark

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.07.2015

Dal/Brenna - Langbrudalen - Skullerudstua 3,1 km Skogsbilvei/turvei Østmarka
Skullerudstua - Fjellstadbakken - Sør-Elvåga 5,2 km Skogsbilvei/turvei Østmarka
Hauketo - Skullerudstua [Ljanselva miljøpark] 4,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka