Kolbotn - Gjersjøen - Svartskog

Rutenr:

Sørmarka

Denne sykkelruta starter i Kolbotnveien, ved Kolbotn stasjon. Herfra sykler du først nordover, og tar til venstre på brua over jernbanesporene. Du kommer da til en rundkjøring, og tar 90 grader til venstre. Fortsatt befinner du deg i Kolbotnveien, og den skal du følge videre.

På høyre side har du Oppegård rådhus, og litt senere, på venstre side, går en vei ned til Kolbotntjernet. Men du følger Kolbotnveien videre gjennom bebyggelsen, inn på Ingierveien og ned til Gjersjø bru, ved Gjersjøens utløp. Her tar du til venstre. Litt over halvveis fra Kolbotn stasjon, passerer du Ingierkollen slalåmsenter.

Fram til Gjersjø bru, i vel 2 kilometer, har du hatt gang- og sykkelvei til disposisjon. Når du nå skal sykle videre langs Gamle Mossevei, er det ingen gang- og sykkelvei å sykle på. Så vær OBS på bilene! Det er en del trafikk her, selv om mesteparten av trafikken går på den "nye" Mosseveien, litt lenger vest.

I 1,3 kilometer sykler du nå sørover langs Gjersjøen. Her er det praktisk talt flatt. Men så får du noen bratte bakker å bryne deg på, når du tar av mot høyre, opp Roald Amundsens vei. I ca. 250 meter tråkker du deg opp fra rundt 50 til 70 meters høyde. Etter denne korte og bratte stigningen, flater veien noe ut. Men det er fortsatt stigning et stykke til - innover gjennom kulturlandskapet på Svartskogplatået.

Du krysser på bru over Mosseveien (E18) og er snart framme ved Østre Oppegård, en av 17 middelaldergårder i Oppegård. Det opprinnelige "Yppigard" har gitt kommunen dens navn. Østre Oppegård tilhørte Ljansbruket og har husmannsplassen Leirskallen, ifølge en infotavle som er satt opp her av Oppegård kommune, Oppegård historielag og Gjersjøen rotaryklubb. Vår rute ender like etter at gården er passert, i krysset mellom Roald Amundsens vei og Bekkenstenveien på Svartskog.

Tar du til høyre i dette krysset, kan du følge rute 895 i nordvestlig retning, ned til Bunnefjorden, og nordover forbi Ingierstrand til Hvervenbukta. Fortsetter du derimot rett fram, kommer du til Oppegård kirke, og kan evt. sykle videre til Svartskog kolonial og Uranienborg, som var polfarer Roald Amundsens hjem fra 1908 til 1928. Det ligger helt nede ved Bunnefjorden. Rute 910 går videre sørover i retning Sjødal gård, Kjærnes og Nesset. For å komme dit, holder du til venstre ved Oppegård kirke.
Ved Kolbotntjernet

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 11.07.2015

Ruter i nærheten

Myrer - Ødegården - Kolbotn 4,3 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Sørmarka