Skomakartjennet - Bjønnhaugen - Fjellhaug

Hurdal - Feiring

Denne sykkelruta har sitt utgangspunkt i krysset rett sør for enden av Skomakartjennet. Hit kommer det sykkelruter fra Bøhnshytta (rute 942 via Langtjennet og rute 944 via Atthaldsdammen), fra Dalen (rute 946) og fra Vangen (rute 945 via Holmtjennet).

Du starter med å følge vegen på nordsiden av vannet (mot venstre om du kommer fra Bøhnshytta/Langtjennet). Etter noen få minutter er du ved Bergersetra. Her holder du til venstre, og følger dermed skilting mot Bjønnhaugen. Nå går det rundt 1,7 kilometer før du er inne på grusveg igjen. Vi kan vel kalle traseen du skal følge for en gjengrodd traktorveg. Noen steder kan det være bløtt. Om vinteren går skiløypa her.

Den første drøye kilometeren er det stigning. Den leder deg fram til rutas høyeste punkt, ca. 595 moh., nordvest for toppen av Mortenskollen. Etter at du har syklet/gått gjennom skogen helt fra Skomakartjennet, åpner det seg nå en storslagen utsikt mot nordøst. I åpningen mellom to åsrygger ser du litt av Mjøsa, og kulturlandskapet på østsiden.

Du befinner deg nå helt nord på Feiringåsen. Herfra går det nedover, og ved Bjønnhaugshytta kommer du inn på god veg igjen. Da har du nettopp forlatt Eidsvoll kommune i Akershus, og kommet inn i Østre Toten kommune i Oppland. På høyre side av vegen ligger Bjønnhaugen.

Sykkelruta fortsetter nordover gjennom Skreifjella. Etter en lang nedoverbakke langs kommune- og fylkesgrensen, går det oppover igjen, og snart får du strålende utsikt over Mjøsa, som ligger mer enn 400 meter lavere. Den brusende Vestre Torfestelva krysses, og igjen åpner utsikten seg mot Mjøsa. På høyre side er det skiltet sti til Fjørkenstadsætra, et krigsminne der det er satt opp minneplate.

Nå starter nedkjøringen til Mjøsa. Og den er heftig. Du har faktisk hele 6 kilometer med nedoverbakke framfor deg! Etter nærmere 3 kilometer deler vegen seg - her holder du til høyre, videre nedover. Etter hvert får du fin utsikt over Mjøsa og kulturlandskapet ved Fjellhaug.

Fjellhaugvegen munner ut i Totenvegen, og dermed er du nede ved Mjøsas bredd. Herfra kan du fortsette turen i retning Skreia (rute 930) eller Stubberuddalen (rute 929).

Skomakartjennet

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 13.08.2017

Bøhnshytta - Langtjennet - Skomakartjennet 4 km Skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Stubberuddalen - Fjellhaug 11,9 km Offentlig vei Hurdal - Feiring
Bøhnshytta - Atthaldsdammen - Holmtjennet - Skomakartjennet 6,9 km Skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Hurdal - Feiring