På kongevei i Nøstvedtmarka

Sørmarka

Gradering:

Lett

Vi skal ut på hovedveien til Oslo - men det er ikke motorveien, ikke E6 som er full av biler og eksos. Vi skal ut på Den Fredrikshaldske Kongevei, som i 250 år var innfartsåren til Christiania fra sør. Da var det hest og vogn som var framkomstmiddelet. Nå kan vi oppleve denne historiske veien - fra sykkelen.

Det er en utmerket vei å sykle på. Det er fin grusvei tvers gjennom Nøstvedtmarka fra nord til sør. Men før vi kommer så langt, må vi "ta til takke" med asfaltert vei fra utgangspunktet for denne turen, golfbanene på Greverud.

Fra låven ved Grevestua sykler vi sørover - og ja, vi er allerede på kongeveien, det ser bare ikke slik ut, foreløpig. Men når vi har forlatt Skiveien, syklet gjennom Sætreveien og Mølleveien, og trillet ned den bratte bakken, da ser vi tydelig at vi er på kongelig vei. "Glem ikke at hesten trænger vand og hvile" står det på et skilt. "2 mile fra Christiania" står det på et annet - med kongelig løve på.

Men ikke minst er det den flotte, restaurerte steinhvelvbrua over Dalsbekken som forteller historien om en annen tid, om en vei som ble bygd på 1600-tallet, som gikk fra Christiania til Fredrikshald (Halden) og som var i bruk i rundt 250 år før den fikk avløsning av Mosseveien. Alt dette kan man reflektere over mens man tar seg en pause ved steinbordene like ved bekken. Man trenger ikke være verken sulten, tørst eller trøtt for å sette seg ned her.

Dette er Nøstvedtmarkas nordlige grense, og gjennom skog og langs jorder sykler vi videre sørover i et flott og populært turområde med mange veier og stier. Ca 3,7 kilometer fra start går det en vei til høyre. Her kan man evt. ta en liten avstikker for å se på den storslåtte Nøstvedt gård. Der er det funnet steinalderbosetninger fra tiden helt tilbake til 4.000-5.000 år f.Kr.

Men kongeveien svinger til venstre her. Litt senere, etter en bratt nedoverbakke, skal vi ta av til venstre, på en kort sti som går opp til den tidligere husmannsplassen Stuene. Her er det fint å ta seg en pause, med utsikt nordover mot Oppegård.

Snart er vi tilbake på kongeveien igjen, og fortsetter over Firsprangsletta til Gårdmannsbråten. Det het seg at kuskene fikk god fart på hestene på denne strekningen, etter hvert som de nærmet seg Skyssjordet i Nordby, hvor det ventet mat og hvile. Flere steder langs veien er det satt opp skilt med informasjon om kulturminner.

Så er Nøstvedtmarka tilbakelagt, og vi er ute på asfaltert vei igjen. I Nygårdskrysset får vi med oss den arkitektonisk interessante Leonardo Da Vincis bro - og vi ser kongeveien fortsette mot sør, mens vi nå legger kursen østover til Ski. Det er på tide å vende nesen nordover igjen, og vil sykler strake veien fra Ski til Langhus.

Neste "stasjon" - bokstavelig talt - er Vevelstad, før vi fortsetter gjennom et boligfelt og videre på den koselige Tussestien forbi Tussetjern, hvor det er fint å bade. Så er vi tilbake i Skiveien, og på kjente trakter returnerer vi til Greverud, hvor vi startet.

Greverud - Stuene Greverud Stuene 4,7 km
Nygårdskrysset - Stuene Stuene Nygårdskrysset 3,5 km