Rett til værs i Romeriksåsene

Blir det ettermiddagsbyger?

Foto: Erik Unneberg, 14.07.2009

Nordmarka nord

Vi skal opp i Romeriksåsene, og her skal det "klatres"! For det blir tøffe bakker oppover lia fra Varpet. Men til den som sverger til sykling på "flatmark": det blir rikelig av det også, og behagelige nedoverbakker.

Utgangspunktet for turen er Harestua stasjon, og første etappe går til Stryken. Her er det lett terreng, men litt "krøkkete" forbi Harestuhagan, før man kommer seg over til vestsiden av riksvei 4. Her er det nemlig traktorvei og sti. Men snart bedres forholdene betraktelig, og skogsbilveien ved Skillingen leder oss fram til Stryken stasjon.

Herfra fortsetter vi sørover på gamle riksvei 4, og rett etterpå blir det sykling omtrent en kilometer østover langs riksvei 4. Vær ekstra oppmerksom på biltrafikken her. Ved Vegvesenets kontrollstasjon, ikke langt fra Varpet, tar du deg over på nordsiden av veien og inn på skogsbilveien ved bommen. Og nå skal vi "til fjells"!

Der oppe et sted venter idylliske vann, myrer og åpne furumoer. Men først må vi legge bak oss 3,5 kilometer med en stigning på 10 % i gjennomsnitt. Men veistandarden er bra oppover lia. Vi kommer opp i ca 500 meters høyde før veien flater ut, og fra grenseområdet mellom Lunner og Nittedal har vi flott utsikt bl.a. mot Tryvannstårnet. En avstikker til Romeriksåsenes høyeste topp, Paradiskollen (670 moh.) er også innen rekkevidde herfra.

Vi passerer turens høyeste punkt på vel 560 moh., "motgangen" er dermed tilbakelagt, og etter litt trilling på sti gjennom myrterreng, kommer vi inn på god skogsbilvei ved Søndre Tvekjellerne. Nå skal vi forbi Vrangen, Lauvtangen og Damsortungen, og er framme i krysset på Hakkim.

Nye utfordringer venter, for de neste 800 meterne skal vi opp fra knapt 470 til 530 meters høyde. Vi er nå på vei nordover, forbi Bakkholtjerna og Elsjøane, gjennom områder som er midt i blinken for en pust i bakken.

Vi fortsetter i nedoverbakke mot Råsjøen, passerer Jaktslottet Raasjøen, og kommer fram til krysset like ved Råsjøstua. Nå er vi i hjertet av Romeriksåsene. Vinterstid er Råsjøstua et populært samlingssted for skiløpere som kommer inn hit fra flere kanter.

Herfra sykler vi strake veien vestover langs nordsiden av vannet, de siste motbakkene på turen treffer vi på like vest for vannet, i Sagdalen. Så er det i grunnen bare å la det stå til, helt ned til Harestua stasjon. I Råsjøkrysset tar vi først til venstre, og så til høyre, ned de siste bakkene.

Harestua - Skillingen - Stryken Harestua Stryken 9,9 km
Stryken - Varpet Stryken Varpet 3,3 km