Opp til Heggelidammen

Nordmarka syd

Gradering:

Medium

Fra Sørkedalen skole skal du opp til Heggelidammen, 488 meter over havet. Og det blir en god del stigning. Utgangspunktet ligger nemlig i 180 meters høyde. Desto lettere går det på vei tilbake, forbi Lysedammene og Pipenhus.

Første del av av turen går på asfaltert vei fra Sørkedalen skole til Skansebakken, Her tar du inn på Gråseterveien, og har dermed grus under dekkene. Men 1,1 kilometer fra Skansebakken forlater du Gråseterveien, og fortsetter rett fram, forbi Øvre Lyse og den fraflyttede gården Slora. Du kommer fram til Storebekkhytta, og når du nå svinger opp til høyre, er det tid for å gire kraftig ned.

Det er nemlig herfra og opp til Heggelidammen er det er sterkest stigning. Det er snakk om ca 200 høydemeter i løpet av knapt 4,5 kilometer. Du har Heggelielva på høyre side, og tråkker deg opp til demningen, der du kan ta deg en hvil, og nyte flott utsikt innover Søndre Heggelivann

Det kan være bra å ha litt å gå på. For det blir enda mer "motgang". Etter at du har tatt til høyre i neste kryss, kommer du helt opp i ca 540 meter over havet før du er på høyeste punkt. Men da er det også slutt. Herfra venter en eneste lang nedoverbakke på hele 10 kilometer.

Du har Gopletjern nede til høyre, passerer Kjagdalskrysset og kommer etter hvert ned til Øvre Lysedam. Også dette er et fint rastested. Litt senere går det en skiltet sti opp til venstre. Den fører til Andtjernåsen, der det skjedde en flyulykke 10. mai 1945. Det var et alliert transportfy som havarerte, og alle de 24 som var om bord omkom, blant dem var en nordmann. Det er ca 500 meter å gå opp dit.

Ferden fortsetter på Heggeliveien (Pipenhusveien) til Pipenhus og videre ned til Sørkedalen skole, der turen startet.

Sørkedalen skole - Skansebakken Sørkedalen skole Skansebakken 1,6 km
Skansebakken - Slora - Storebekkhytta Skansebakken Storebekkhytta 5 km
Storebekkhytta - Søndre Heggelivann Storebekkhytta Søndre Heggelivann 5 km
Sørkedalen skole - Søndre Hegggelivann Søndre Heggelivann Sørkedalen skole 11,5 km