Mellom tre stasjoner

Kråkstad stasjon

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 07.11.2010

Sørmarka

Ski-Kråkstad: Mellom fem og åtte minutter. Ås-Ski: Fem minutter. Vi greier nok ikke å hamle opp med toget når det gjelder tempo, men her kan det likevel gå fort, for veien er ganske god. Vi skal sykle fra stasjon til stasjon, med Ski som utgangspunkt.

Strekningen Ski-Kråkstad er første etappe. Vi sykler på asfaltert vei (Kråkstadveien), først gjennom bebyggelsen, og så ut i frodig kulturlandskap. Det går svakt nedover på deler av turen. Når vi kommer fram til Kråkstad, kan vi ta til høyre og fortsette mot Ås med det samme, men siden dette er en tur mellom tre stasjoner, er det jo naturlig å svinge bortom Kråkstad stasjon. Stasjonsveien fører oss dit.

På andre etappe har vi ingen tog å "konkurrere" med. Veien er heller ikke like fin, i betydningen asfaltert, som den vi har bak oss. Ca 2,5 kilometer av den er gruslagt. Først sykler vi opp til Kråkstad kirke, vi krysser E18, og kommer snart inn i et område som veksler mellom litt skog og store, flotte gårder. Ved Glenne gård passerer vi en gravhaug fra jernalderen. Her kan vi også se grunnmuren etter smia på gården. Området er en del av Ås-Kråkstad-morenen.

Knapt fem kilometer fra Kråkstad er vi på asfalt igjen, og via Kroerveien og Sentralveien kommer vi fram til Ås stasjon. Her kan vi gjerne ta en pause på stasjonskafeen før vi setter kursen tilbake til utgangspunktet.

Turen går først nordover langs jernbanelinja, så kommer vi etter hvert inn på riksvei 152. Det er gang- og sykkelvei på størstedelen av denne strekningen, og ca 2,5 kilometer går på grus.

Ski - Kråkstad Ski Kråkstad 5,9 km
Ås - Glenne - Kråkstad Kråkstad Ås 8,2 km