Minneåsen rundt

Minneåsløype i motlys

Foto: Thore Knudsen, 26.02.2012

Hurdal - Feiring

Noen tøffe utfordringer, mange fine, slake bakker, lett skogsterreng, panoramautsikt over Hurdal. Det er ikke uten grunn av mange legger turen til Minneåsen når de skal ha seg en skikkelig fin skitur. Dette er en langtur der du får oppleve hele Minneåsen, fra nord til sør. Den koselige Vingerdalstua er et naturlig rastested underveis.

Vi starter på Haraldvangen, og følger løypa langs riksvegen sørover til Hurdalsenteret. Så følger en bratt stigning opp til Kinnavegen. Der tar vi til venstre. Etter ca. 900 meter kommer vi til et er et nytt løypekryss der vi også tar til venstre og opp en liten stigning. Så kommer ei ganske frisk utforkjøring der vi har flott utsikt over Hurdalssjøen og nordre del av Hurdal.

Videre stiger løypa opp til parkeringsplassen ved Siridalsvegen. Her kommer vi til en parkeringsplass ved bilvegen mellom Hurdal og Minnesund, et alternativt utgangspunkt for rundturen. Vi krysser vegen og forsetter med en drøy kilometers stigning, for så å kjøre ned mot Damtjennbekken. Noen hundre meter etter bekken tar løypa av til høyre og over til løypekrysset ved Aklangen. På denne siste strekningen er det noen tøffe, men ikke så lange, oppoverbakker.

Ved Aklangen tar vi til høyre og fortsetter i forholdsvis flatt terreng snaut 5 kilometer til Hermodts plass. 2,5 kilometer fra Aklangen passerer vi Knuvlebeitmyra der det er satt opp en stein til minne om fallskjermslipp til hjemmestyrkene under 2. verdenskrig. Litt videre ser vi Tisjøen ned til venstre, litt senere Vålsjøen.

Ved Hermodts plass krysser vi igjen bilvegen mellom Hurdal og Minnesund. Hermodts plass er den største parkeringsplassen på åsen, og et alternativt utgangspunkt for denne rundturen.

Løypa vi skal følge videre finner vi langt inne på Hermodts plass, så nå må vi krysse parkeringsplassen. Når vi finner igjen løypa vår, gjør vi første kilometeren unna i småkupert terreng, deretter går resten av turen på skogsbilveg. Like nedenfor stedet der vi kommer inn på skogsbilvegen, Byfellavegen, ligger en parkeringsplass som også er et alternativt utgangspunkt for rundturen.

Etter ca. 1,5 kilometer på skogsbilvegen anbefales det å ta til høyre, inn til Vingerdalsstua. Her er det servering i helgene i vintersesongen. Likeså anbefales det å ta turen fra stua opp til Brenntoppen (7-800 meter). Der er det flott utsikt over Hurdalssjøen og Hurdal.

Så tilbake til løypa på Byfellavegen. Nå går det lett nedover først til Krafttjennet, deretter til Svartputten og Kinna. Da har vi gått ca. 4 kilometer fra Vingerdalstua. Her er det løypekryss der vi skal til høyre. Hadde vi fortsatt rett fram, hadde vi kommet til Lomtjennet (Flystripa). Dette er en parkeringsplass og alternativt utgangspunkt for denne rundturen.

Fra Kinna er det ca. 3,5 kilometer forholdsvis flat løype til krysset der løypa til Haraldvangen går ned. Her går det radig nedover! Det er noe snøscootertrafikk fra Haraldvangen her, så vær litt OBS på det.

Se løyper turen består av