På vei og sti i Kjekstadmarka

Kupert turvei

Foto: Erik Unneberg, 15.06.2013

Kjekstadmarka

Dette er en tur der du kommer til å ferdes på mange ulike underlag. Det blir både asfalt og grus under dekkene, og inne i hjertet av Kjekstadmarka går turen også på sti.

Røyken stasjon er et fint utgangspunkt for turer i dette området, og det er herfra du skal sykle. Den første delen av turen går østover gjennom Midtbygda, delvis på gang- og sykkelvei, men også på Slemmestadveien frem til veikrysset ved Åsgård. Denne etappen er ikke spesielt krevende å sykle, men ta deg tid til å hvile øynene på det vakre kulturlandskapet i dette området.

Ved Åsgard tar du til venstre og fortsetter så nordover mot Heggedal. Det er en del oppover de første to kilometerne, men den siste delen frem til utløpet av det vakre Gjellumvannet byr på utforkjøringer.

Rett før du kommer til Heggedal stasjon, tar du av til venstre fra Heggedalsveien, og sykler videre oppover til Skjellestad. Her kommer du igjen inn på Heggedalsveien, der du tar til venstre inn på gang- og sykkelveien. Forsett så vestover til Dikemark. På denne strekningen passerer du både gårder og boligområder.

Fra utfartsparkeringen på Dikemark sykler du inn på grusvei, forbi bommen og sørover en 700-800 meter. Der går veien over i sti, men det er fullt mulig å sykle på en stor del av denne strekningen, som fører deg oppover i terrenget. Mange vil nok synes det er morsomt å sykle på svabergene som det er en del av her, men på våte dager kan det være bedre å trille sykkelen gjennom noen partier gjennom skogen. På veien oppover bør du ta deg tid til å kaste noen blikk nordover, for noen steder er det fin utsikt den veien.

Nå krysser du kommunegrensen mellom Asker og Røyken. Den er samtidig fylkesgrense mellom Akershus og Buskerud. De fleste må nok belage seg på å trille sykkelen her, og også videre forbi Torsbråtan og frem til Bertelsmyråsen, som er turens høyeste punkt, drøyt 330 moh. Her møter du skogsbilveien, og den følger du forbi Trangeberget, Stordammen (der det er en super rasteplass) og frem til østenden av Tretjern.

Den videre syklingen går på en fin, grussatt turvei, frem til Vesledammen. Her er det fint å bade på varme sommerdager. Ta nå til høyre, inn på asfalten gjennom boligområdet Kleiverfeltet. Snart er du på ny inne i skogen, og etter å ha krysset elva Hegga, som også kalles «Skithegga», kan du - etter å ha kommet inn i bebyggelsen igjen - svinge inn på Røyken stasjon, der du startet turen.