Sykkeltur på Vansjøstien

Mossemarka

Gradering:

Lett

Vansjøstien er en populær turvei i Moss. Den går delvis langs Vansjø, delvis gjennom skogsområder - og en liten del av den går gjennom gater med liten trafikk. Denne sykkelturen følger Vansjøstien - men den starter og slutter i det gamle industriområdet i Moss.

Utgangspunktet er Moss stasjon. Herfra sykler vi nordover gjennom Jernbanegata. Etter et par hundre meter tar vi til venstre over toglinja og så straks til høyre - langs jernbanen. Ved Sundstredet tar vi oss til motsatt side av jernbanesporene igjen, og fortsetter gjennom Storgata.

Vi er nå inne i et område som med rette kan kalles industriens vugge i Moss. Flere fabrikker etablerte seg tidlig her, og ved Mossefossen lå sager, brennevinsbedrifter, bryggeri og møller. Allerede på 1300-tallet var det saltkokerier og kverner i dette området. Nå er området rehabilitert, og inneholder en rekke kulturelle institusjoner: Kino, bibliotek, kafeer og restauranter, museum, kunstgallerier osv.

Vi sykler opp til Storebro, som er tusenårssted i Moss. Vi skal ikke krysse elva, men svinger til høyre, og så opp en bratt bakke. Her står det Vansjøstien på et skilt. Vi sykler over Bjerget og ned til Myra parkering, holder til venstre på parkeringsplassen, og finner et skilt som viser vei til Nesparken. Nå er det bare å følge turveien dit. Her tar vi til venstre mot Tykkemyr.

Med nedre Vansjø på høyre side fortsetter vi på Vansjøstien - fram til Krapfossveien. Her tar vi til høyre, og snart kan vi sykle inn i Eikaveien. Akkurat her - på venstre side - ligger det en steinalderboplass som er godt merket med infotavle.

Videre sykler vi et lite stykke i Vålerveien, deretter i H.Kildahls vei og Fluaveien. Her er det kun lokaltrafikk. Ved Flua tar vi inn på turvei, og kommer snart fram til Vepsen, et flott badested. Vansjøstien fortsetter opp til Thorbjørnsrød. Etter å ha syklet litt på asfalt, kommer vi igjen inn på gruslagt turvei ved informasjonstavla rett øst for krysset mellom Bjørnekroken og Bjørnåsveien.

Sykkelturen fortsetter nå inn i Thorbjørnsrødskogen. Etter en fin strekning gjennom skogen, passerer vi under riksvei 120 og kommer inn på gamle Vålervei. Snart får vi Noretjernet på høyre side. Vi kommer ut av skogen rett øst for Mosseporten kjøpesenter.

Vi skal videre på Vansjøstien, tilbake mot Nesparken og Mossefossen. Så vi tar til høyre og straks til venstre igjen - og sykler innover Patterødveien. Nede til venstre ligger Patterødtjernet. Vi passerer Grindvoll, sykler under E6 og tar snart til venstre. Vi har grus under dekkene, og følger turveien over åsen, forbi sykehuset og ned til Tykkemyr.

Nå er vi på kjente trakter, og tar til høyre, langs nedre Vansjø. Herfra følger vi samme vei tilbake til Moss stasjon. Men før vi forlater Nesparken, kan det være fint å ta seg en runde i parken. Dette er et fint friområde med flere gode bademuligheter.

Moss st. - Nesparken - Thorbjørnsrød [Vansjøstien] Moss Thorbjørnsrød 5,4 km
Thorbjørnsrød - Mosseporten [Vansjøstien] Thorbjørnsrød Mosseporten 3,1 km