Storrunden på sykkel

På grusveg ved Engevoll

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 24.07.2016

Gjøvik, Toten og Land

Kanskje du har gått Storrunden på ski? Storrunden på sykkel går delvis i de samme traktene, selv som sporene krysser hverandre kun to ganger. Men begge turer har det til felles at de går langt mot vest i Gjøvik kommune - og at de er innom både Gjøvikmarka og Vardalsåsen.

Fra Gjøvik stasjon skal vi først opp til Vardal kirke. Dit er det knappe 12 kilometer å sykle. Vi legger kursen vestover gjennom byen, følger Storgata, tar opp til høyre rett før Sigrid Undseths veg, og sykler videre gjennom Odnesvegen forbi Bybrua. I rundkjøringen ved Tobru holder vi til høyre. I løpet av 2,2 kilometer skal vi opp fra 310 til 450 meter over havet. På veg opp Grytbakka er det fint å snu seg tilbake og nyte utsikten ned mot dalen og utover mot Gjøvik og Mjøsa.

Nå er vi oppe i Gjøvikmarka, ikke langt fra herlig skiterreng. Men nå er det sykkel som gjelder, og vi tar oss vestover Vardalsvegen. Vi sykler gjennom åpent og frodig kulturlandskap, og har fin utsikt over dalen til Vardalsåsen.

Ved Mustad kommer vi inn på Svevalvegen, og nå går det oppover i 1,5 kilometer. Snur vi oss tilbake, kan vi nyte utsikten mot Mjøsa og området rundt Gjøvik. Vi passerer Mustadroa - og skal fortsatt videre vestover. Men kursen legges mot sør når vi kommer til Borgenvegen. Her er vi ved turens høyeste punkt (vel 560 moh.), og befinner oss såpass langt vest at vi kan se over til åsene vest for Randsfjorden.

Vi triller ned til Fagernesvegen, hovedvegen mellom Gjøvik og Dokka. Her tar vi til venstre, og sykler 700 meter langs bilvegen. Det kan være en god del trafikk her. Men vi tar farvel med trafikk og asfalt idet vi svinger inn på Vesetvegen. Nå er vi på Vardalsåsen, et populært turområde også vinterstid.

Ved Linnerud vender vi nesen i retning Gjøvik. Vi er riktig nok bare litt over halvvegs, men har mye nedoverbakke i vente nå. Vi holder oss på Vesetvegen østover åsen, strake vegen til Veset. Dette er for øvrig et kjent startsted for skifolket.

Vesetvegen fortsetter forbi Veset, til Skonhovd. Det gjør vi også. Der vi tar til venste. En siste motbakke venter, før vi lar det stå til ned mot byen. Fra Skonhovdvegen tar vi til høyre, inn i Brattengvegen.

På veg nedover har vi flott utsikt mot Gjøvik og Mjøsa. Vi får et gjensyn med Fagernesvegen, og kan dermed slippe taket i bremsene. Vi er nede igjen nå, og kommer inn på Odnesvegen ved Skarpsno. Så er det bare å følge den tilbake til Mjøsas bredd, der turen startet.

Gjøvik - Bybrua - Vardal kirke Gjøvik Vardal kirke 11,9 km
Vardal kirke - Mustadroa - Linnerud Vardal kirke Linnerud 14,9 km