Fra Bunnefjorden til skogen

Strålende dag i Hvervenbukta

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 23.07.2015

Sørmarka

Ingierstrand og Hvervenbukta byr på flotte bademuligheter ved Bunnefjorden, senere får vi oppleve Ljanselva miljøpark når vi sykler langs elva som renner ut i Fiskvollbukta. Mot slutten blir det sykling på grusvei gjennom skogen. Det er en variert og fin sykkeltur vi har framfor oss!

Utgangspunktet er Kolbotn stasjon, og vi skal først ned til Gjersjøen. Vi krysser brua over jernbanesporene, tar 90 grader til venstre, og følger Kolbotnveien. Etter en stund kommer vi inn på Ingierveien, og triller ned til Gjersjø bru, ved Gjersjøens utløp.

Her tar vi til venstre, og sykler sørover på Gamle Mossevei. Det kan være en del trafikk her, og det er ingen gang- og sykkelvei å sykle på. Så vær OBS på bilene! Etter 1,3 kilometer langs vannet tar vi opp til høyre, i Roald Amundsens vei. Når en kort og bratt stigning er tilbakelagt, fortsetter turen innover gjennom kulturlandskapet på Svartskogplatået.

Etter å ha krysset E18 (bru) er vi framme ved Østre Oppegård, en av 17 middelaldergårder i Oppegård. Østre Oppegård tilhørte Ljansbruket og har husmannsplassen Leirskallen, ifølge en infotavle som er satt opp her av Oppegård kommune, Oppegård historielag og Gjersjøen rotaryklubb.

Like etter gården, tar vi til høyre, og følger Bekkenstenveien videre mot nordvest. Skulle man ønske en avstikker fra krysset her på Svartskog, er ikke veien så lang ned til Uranienborg, som var polfarer Roald Amundsens hjem fra 1908 til 1928.

Bekkenstenveien viser seg etter hvert å ha en lang, fin nedoverbakke å by på. Gjennom den kommer vi ned til sjøen, og sykler nordover langs Bunnefjorden - på en vei med liten trafikk. Kjente badesteder som Ingierstrand og Bestemorstranda passeres, og fra veien har vi god utsikt mot fjorden, Nesodden og Oslo. Etter at vi har tatt til venstre ved Ljansbruket, er vi framme i Hvervenbukta - også dette et populært badested. Så her er det fine muligheter for rast og bad dersom vær og temperatur skulle innby til det.

Vi skal følge kysten videre, og forlater trafikkert vei for en stund. Nord i bukta passerer vi portnerboligene som tilhørte Stubljan herregård - en av Oslos flotteste herregårder. Den ble oppført av Peder Holter rundt 1765 og var en del av Ljansgodset. Herfra sykler vi på grusvei nordover til Fiskvollbukta.

Vel en kilometer etter Hvervenbukta, rett etter en høyresving, deler veien seg. Her holder vi til venstre to ganger - i nedoverbakke. Vi krysser Lusetjernbekken, og straks kommer vi inn på en gang- og sykkelvei som går langs E18. Vi tar til høyre, opp på ei bru over E18, og kommer snart inn på Herregårdsveien. Den følger vi 60 meter opp, før vi tar til høyre - inn mot Hallagerbanen.

Nord for kunstgressbanen tar vi av fra den asfalterte gang- og sykkelveien, og får igjen grus under dekkene. Nå er vi inne i Ljanselva miljøpark, et spennende og flott naturområde. Et inntil 100 meter bredt belte langs elva er vernet - som fri- og naturvernområder.

Etter infotavla holder vi igjen til venstre, og nå bærer det inn i skogen. Det merkes med en gang at man er på vei bort fra byens larm - her står skogen tett, og fuglene synger. I bunnen av første bakke står en benk helt inntil elva. Dette er ett av i alt 14 "stille områder" som Oslo kommune har valgt ut.

Vi fortsetter oppover den idylliske og frodige Liadalen. Den er en del av Ljanselvdalen, som går helt til Skraperudtjern. Langs ruta finner vi mye interessant informasjon, bl.a. om et jernbaneanlegg (Smaalensbanen). Det er flere muligheter til å krysse elva, men vår rute følger turveien på østsiden.

Etter vel en kilometer langs elva, er vi inne i bebyggelsen igjen. Vi tar til venstre (Kronveien), og så til høyre to kryss senere (Ingolf Ruuds vei). Via den smale Kollstien kommer vi oss under jernbanesporene, og er dermed framme på Hauketo stasjon.

Neste etappe går til Klemetsrud. Fra stasjonen sykler vi først litt nordover, opp på ei bru, og krysser Nedre Prinsdals vei. Ved enden av brua sykler vi rett fram og ned mot Ljabruveien. Den følger vi på gang- og sykkelvei. Via det store krysset på Klemetsrud kommer vi inn på Enebakkveien. Når vi får Maurtuveien på høyre side, tar vi av, og følger den forbi Klemetsrud kirke.

Nå har vi fire kilometer framfor oss som for det meste går gjennom skog - før vi igjen er tilbake i bebyggelsen. På første del av strekningen til Myrer er det en del oppoverbakke. Vi passerer senere et stort pukkverk, holder til høyre - og er snart på brua som går over motorveien. Så bærer det nedover i lange, fine bakker, før vi utfordres av 700-800 meter med for det meste oppoverbakke. Og så - litt ned, og vi er inne på Den Fredrikshaldske Kongevei.

Her tar vi til venstre gjennom boligområdet Ødegården, før vi tar til høyre, ned Sønsterudveien. Her går det lett unna, og vi nærmer oss turens startpunkt. Via Skiveien og Kolbotnveien kommer vi tilbake til stedet der vi startet.

Kolbotn - Gjersjøen - Svartskog Kolbotn Svartskog 6 km
Svartskog - Ingierstrand - Hvervenbukta Svartskog Hvervenbukta 8,2 km
Hvervenbukta - Fiskevollbukta - Hauketo [Ljanselva miljøpark] Hvervenbukta Hauketo 3,9 km
Hauketo - Klemetsrud Hauketo Klemetsrud 3,5 km