Føremelding for Nordmarka nord

Vær: Sol, klarvær.
Snødybde: 30-100 cm.
Smøretips: Rode Multigrade klister, Rode rødt (Rossa) klister

Det har vært minusgrader i natt så snøen er skarp. Denne uka er det perfekte forhold for å utforske i terrenget utenom løypetrassene da det er fin skare. Vi frisket opp fra Svartbekken inn Kalvedalen og opp på Bislingen i går. Neste preparering er fredag. Det kjøres nå ett spor og skøyting. Det er fortsatt bra med snø i marka, så å loffe rundt på ski i go’været på våren er flott. Løypemaskinen har nå utgangspunkt fra Svartbekken som den har på våren og ved sesongstart. Nå på våren må man ta det rolig i utforkjøringer i alle terrengløyper da det er stor undersmelting og mange bare partier. Merkestikkene er tatt inn fra alle vann, vannene er ikke farbare da de har stor variasjon på istykkelse på ett og samme vann. God tur!

Mylla - 17. april 2024 kl. 06:32

Meldt inn av Mylla løypeforening

Temperatur: −7 grader.
Vær: Klart vær.
Snødybde: 50-100 cm.

En kald morgen på Svea/Mylla, blå himmel og en soloppgang på vei gjør at det blir nok en fin dag for skitur. Sol og skygge gjør at en bør være forsiktig i bratte bakker, veldig god gli i skyggen og kommer en der sola skinner i det sugende føret så vet vi hvordan det er, eller omvendt. Etter en kald natt er det skareføre til langt utpå dagen og muligheter for skøyting over det meste. Fint å utforske alle utsiktspunktene på Nordmarkas tak, ser det er blitt skispor mot utsiktspunktet fra Venehaugane. Preppestatusen er justert fra to spor og skøyting til to spor. Preppet i går kveld som vanlig utfra Myllsdammen-Trantjern-Åsjøveien-Formoløypa-Bislingflaka-Trim/Treningsrunden-retur Åsjøveien-Myllsdammen. Barnebakken på Bislingen ble preppet i går kveld, men der er forholdene på hell nå. Så en person ute på ski samtidig med at jeg preppet i går kveld han skøytet tross instendig oppfordring til IKKE å skøyte nå som det ikke er tilrettelagt for det. Løypene holder seg ganske bra om dagen, for å spare på snøen er neste prepp planlagt til fredag.

Stryken - 03. april 2024 kl. 07:17

Meldt inn av Skiforeningen

Temperatur: −2 til −1 grader.
Vær: Skyet med fare for litt solgløtt .
Snødybde: 20-110 cm.
Smøretips: Rode muligrade klister/

Løypemaskinen har nå utgangspunkt fra Svartbekken som den har på våren og ved sesongstart, da terrengløypene ut fra Stryken begynner å smelte for mye etter det våte og milde været den siste tiden. Det vil i dag bli frisket opp fra Svartbekken til Kalvedalen og Bislingen. Løypene ut fra Stryken kan absolutt loffes i, men bør få dagvarmen i seg så de ikke er alt for skarpe. Noen snøløse flekker er det også. Nå på våren må man ta det rolig i utforkjøringer i alle terrengløyper da det er stor undersmelting. Merkestikkene er tatt inn på Måsjøen, Smalvann, Hakloa, Gjerdingen, Helgeren, Harestuvannet, Skillingen, Grimsvann, Manntjern, Bjønnputten og Haklokalven, Nordvann, Elvann, Langvann, Askeren og Trehjørningen. God tur!

stuer med servering

I solveggen

Rajebråthytta

Stengt i dag
Flagget på plass og fyr i ovnen

Gørjahytta

Uterast ved Sandvikshytta

Sandvikshytta

Stengt i dag
Videreføring av serveringstradisjonene på Trantjern gård

Trantjern gård

Gjøvik - Oslo har naturlig matstasjon på Tverrsjøstallen

Tverrsjøstallen

+ - Vis alle færre stuer med servering

stuer med servering

I solveggen

Rajebråthytta

Gørjahytta

Sandvikshytta

Trantjern gård

Tverrsjøstallen

+ - Vis alle færre stuer med servering
Fortsatt knallfint på Bislingen
Foto: Ingrid B Danielsen, 17.04.2024
Ved demningen syd i Helgeren kunne vi se at isen hadde smeltet nær land.
Åpent vann ved Helgeren dam
Foto: Pål Henning Berg, 13.04.2024
Flott vårdag i Nordmarka i dag
Skistativ nær Strykenløypa
Foto: Nana Lise Broch, 13.04.2024

Webkamera

Webkamera på Mylla
Mylla
Webkamerabilde fra Kikutstua
Kikutstua
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.